Heerlijke heldere communicatie, ook in musea?

Panamarenko (c) M HKA

Drie maanden ‘strijd voeren’ voor heldere, begrijpelijke communicatie. Dat was de opzet van de Heerlijk Helder-campagne van het Radio 1-programma  van Jan Hautekiet. Drie maanden lang boog een panel van taal- en communicatieexperts zich over allerhande mistige en iets minder mistige voorbeelden ‘uit de praktijk’. Maar wat betekent zo’n voornemen (of kan het betekenen) voor onze sector?

Communicatie: iedereen kan het. Of denkt het te kunnen. In een opiniebijdrage op deredactie.be nuanceert Jan Hautekiet: “Communiceren is niet alleen taal gebruiken. Het is ook informatieoverdracht. In de juiste hoeveelheden, met de juiste feiten en cijfers, zo nodig visueel afgebeeld in grafieken of tabellen, met al eens een kleurtje hier en daar, in het goeie lettertype, mooi gelay-out. Vorm en inhoud liggen bijzonder dicht bij mekaar. Maar de inhoud moet te allen tijde correct en niet dubbel interpreteerbaar zijn. Helder communiceren is een plezier, maar vergt geduld en kritische zin. Je gewoon proberen in te leven in de bestemmeling, en dan de tekst nog eens herlezen en je afvragen of die wel aankomt. Het is een eenvoudige maar deugddoende les in bescheidenheid. Want allemaal communiceren we wel eens nodeloos mistig. Omdat we onoplettend zijn, onzeker, of omdat we het bewust troebel willen houden.”

De luisteraars van Heerlijk Helder konden niet alleen voorbeelden inzenden, maar het programma stuurde ook een aantal panelleden op pad. Onder meer naar het M HKA (Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen), waar tot eind maart de overzichtstentoonstelling Panamarenko Universum liep. De hamvraag van Heerlijk Helder: ‘Slaagt het M HKA er ook in om te communiceren op maat van het grote publiek?’ Panellid Gonnie Put (Bureau Klare Taal) analyseerde de tentoonstelling. U vindt haar grondig verslag op de website van Heerlijk Helder. Afgelopen vrijdag werd de slotshow van Heerlijk Helder uitgezonden vanuit het Vlaams Parlement.

Bent u begaan met de uitdagingen en kansen van de ‘heerlijk helder’-uitdaging in uw organisatie of instelling? Kom dan naar de FARO-studiedag 'Praatjes bij Plaatjes', op 11 mei, in het Red Star Line Museum. U krijgt er niet alleen heel wat voorbeelden uit binnen- en buitenland, maar ook praktische tips & tricks.

Roel Daenen