Heerlijk Helder: de Week van het Nederlands

logo Week van het Nederlands

Nog tot en met 15 oktober vindt in Vlaanderen en Nederland de Week van het Nederlands plaats, een initiatief van de Taalunie. Het evenement sensibiliseert ook over helder en toegankelijk taalgebruik. En kijk, wat lazen we vorige week donderdag in De Standaard? “Nog vaak is de begeleidende info bij kunst bombastisch, of opgesteld in onbegrijpelijke vaktaal. Voor musea blijft het moeilijk om de gulden middenweg te vinden,” aldus een suppoost. Anders gezegd: er is nog wel wat werk aan de (communicatie-)winkel.

“Met de Week van het Nederlands biedt de Taalunie bedrijven en organisaties een platform om te laten zien dat het Nederlands een levendige en aantrekkelijke taal is,” aldus de organisatie. Er is van alles wat: workshops, lezingen, kortingsacties, taalspelletjes, leesbevorderingsactiviteiten, open huizen, optredens en ga zo maar door. Dit jaar doen 85 organisaties mee met een of meerdere activiteit(en). Daarnaast hebben nog eens een honderdtal bedrijven aangegeven in het eigen bedrijf aandacht te besteden aan deze Week.

Los van de activiteiten is de website van de Week van het Nederlands een rijke bron. U kunt er terecht voor de Taalcoach, Taalpamfletten, Spellingwedstrijden, Taalpuzzels en nog veel meer. Op zaterdag is er i.s.m. Radio 1 en NPO Radio 5 de verkiezing van het beste Nederlandstalige lied. Voor het eerst wordt een Nederlands-Vlaamse hitlijst samengesteld. Er hebben intussen al meer dan 10.000 mensen hun stem uitgebracht. Op Radio 1 kunt u ook testen of u een ‘taalnazi’ bent. En De Standaard brengt een dagelijks taalbad, vol nuttige tips.

Met de Week van het Nederlands wil de Taalunie het belang van het Nederlands onder de aandacht brengen. De Taalunie is de beleids- en kennisorganisatie voor het Nederlands. Zij stimuleert mensen en maatschappij om het Nederlands optimaal te benutten. Dat doet zij door overheden te adviseren over taalbeleid, door het Nederlands te beschrijven en beschikbaar te stellen en door het gebruik van het Nederlands te bevorderen, te ondersteunen en wereldwijd uit te dragen.

Meer info over de Week van het Nederlands vindt u op de projectwebsite. Lees het hele artikel ‘Verveling is een vast onderdeel van de dag’, met het citaat van de museumsuppoost, op de website van De Standaard.

Meer over ‘Heerlijk heldere taal’ op de FARO-website vindt u hier.

Roel Daenen
communicatie
copywriting
Heerlijk Helder
wervend schrijven
Week van het Nederlands
Evenement