Gewikt en gewogen. Hoe evenementiële communicatie evalueren en beter inzetten?

Afbeelding van een majoor uit Stratego

In het voorjaar liep UA-Cultuurmanagementstudent Bengt Hendrickx stage bij  Erfgoedcel Noorderkempen. Zijn taak? Onderzoeken hoe de lokale promotie van Erfgoeddag beter én duurzamer kan. Bengts scriptie bevat interessante inzichten, suggesties en ideeën voor elke erfgoedwerker die met marketing, communicatie en promotie te maken heeft (of daar werk van wil maken).

Zijn hierboven omschreven probleemstelling vertrok vanuit drie onderzoeksvragen:

  1. Wat is de huidige situatie?
  2. Hoe heeft het publiek zich geïnformeerd over het aanbod?
  3. Hoe kan de erfgoedcel in de toekomst efficiënter promotie voeren?


Om een antwoord te geven op deze vragen begon de student met een uitgebreide literatuurstudie. Vervolgens nam hij een aantal interviews af en zette hij op de voorbije Erfgoeddag ook een publieksonderzoek op. Dat onderzoek liet hem toe een profiel te schetsen van de bezoekers, na te gaan waar en hoe deze mensen zich hebben geïnformeerd over hun bezoek/activiteit, wat hun motivatie voor het bezoek/activiteit was en, ten slotte, hoe ze in de toekomst wensen geïnformeerd te worden.

STP: segmenteren, targeting en positioneren

Hendrickx houdt een pleidooi voor het toepassen van marketingtechnieken. Zo omschrijft hij het ‘segmenteren, targeting en positioneren’ “als een belangrijke stap in het marketingplan.” (p. 78) Daarbij legt hij ook de link met de FARO-erfgoedprofielen, en geeft hij ook heel duidelijk aan hoe en waarom er voor bepaalde segmenten in het publiek kan gekozen worden: “Voor kleine organisaties, zoals Erfgoedcel Noorderkempen, is het belangrijk om aan gedifferentieerde marketing te doen. De kans op succes is namelijk hoger wanneer de organisatie zich gaat toespitsen op de specifieke groepen in vergelijking met een promotiecampagne die gericht is op ‘iedereen’.” (p. 81)

Naast de literatuurlijst en allerlei bijlages besluit de student met nog een aantal aanbevelingen, die wellicht ook bruikbaar zijn voor andere erfgoedwerkers.

In de scriptie (met de titel Een toekomstperspectief voor de promotie van Erfgoeddag. Een onderzoek voor Erfgoedcel Noorderkempen) verwijst Bengt Hendrickx geregeld naar de online FARO-inspiratiegids Vloek of zegen? Marketing in de cultureel-erfgoedsector. Die kunt u ophalen via de FARO-website. Ten slotte verwijzen we ook graag naar de communicatie-opleidingen binnen het traject ‘Erfgoed en zaken’. U kan tijdens het najaar uw kennen en kunnen bijspijkeren op het vlak van communicatieplanning en sociale media.

Roel Daenen
erfgoeddag
communicatie
promotie
cultuurmarketing
marketingplan
Erfgoedcel Noorderkempen