Bruegel in Pompidou

cover boek Breugel

Het Klara-radioprogramma ‘Pompidou’ strijkt voor twee afleveringen neer in het Museum Mayer van den Bergh in Antwerpen. Want daar hangt De Dulle Griet, het meesterwerk van Pieter Bruegel dat destijds door Fritz Mayer werd aangekocht, ter verluchting van zijn imposante woonhuis in de Lange Gasthuisstraat. Over die Dulle Griet zal het gaan, met Leen Huet, die een indrukwekkende biografie schreef over Bruegel. Hoe ze dat deed is een wonder, want over Bruegel weten we zo goed als niets.

Caleidoscoop

Van alle kunst uit de Vlaamse school lijkt het werk van Pieter Bruegel (1525?-1569) het meest kenmerkend voor de Lage Landen. Schilderijen als De spreekwoorden, De kinderspelen, Dulle Griet, De boerendans en Luilekkerland zijn herkenbaar en geliefd. En ze maakten van Pieter Bruegel een folkloristisch icoon, ook al strookt dit niet helemaal met zijn levensloop.

Leen Huet schreef met Pieter Bruegel de eerste echte biografie van de zestiende-eeuwse meester. Ze plaatst Bruegel stevig in zijn milieu: de bruisende steden Antwerpen en Brussel. Daar woedde jarenlang de ideologische strijd om godsdienst en Europese eenheid, die in 1566 uitbarstte in de Beeldenstorm. Tegen deze achtergrond schetst Huet Bruegels evolutie van tekenaar en grafisch ontwerper tot een schilder die in enkele jaren tijd een indrukwekkend oeuvre creëerde en die veel te jong overleed. Deze caleidoscopische biografie is in meerdere opzichten magistraal geschreven, niet het minst omdat Leen Huet een nieuwe interpretatie geeft aan Dulle Griet.

Chantal Pattyn praat met Leen Huet en met Manfred Sellink, directeur van het KMSK én eminent Bruegelkenner. Pompidou, op woensdag 15 en donderdag 16 juni om 17 uur. Herbeluisteren kan na afloop via de podcastpagina van het programma. En binnenkort verschijnt een recensie van het boek op deze website.

Stap binnen in kerken uit de tijd van Rubens

En er is nog meer interessant nieuws te rapen over het Museum Mayer van den Bergh. Daar opent op vrijdag 17 juni de tentoonstelling 'Goddelijke interieurs. Stap binnen in kerken uit de tijd van Rubens'. Speciaal bij deze tentoonstelling maakt het ensemble Graindelavoix een soundtrack met muziek die in de 16e en 17e eeuw in deze kerken geklonken zou kunnen hebben.

Op de tentoonstelling zullen vooral schilderijen te zien zijn die interieurs tonen van kerken. Vaak bestaande Antwerpse kerken, sommige reeds afgebroken en sommige volledig fictief. Björn Schmelzer, bezieler van Graindelavoix, legde eerder op Klara uit dat er vaak zingende of musicerende mensen op de schilderijen te zien zijn. Daarom was het voor hen een boeiend onderzoek naar welke muziek zou kunnen geklonken hebben in deze kerken. En daarbij kwam hij terecht bij componisten wiens muziek soms nog nooit is opgenomen, maar die absoluut het ontdekken waard is. Deze muziek zal te horen zijn bij een bezoek aan de tentoonstelling, maar de cd maakt ook deel uit van de catalogus.

Meer informatie over de expo en deze muziek vindt u op de website van het Museum Mayer van den Bergh. Eerder berichtten we hier ook over andere initiatieven in de erfgoedsector die gebruikmaakten van klassieke muziek.

Roel Daenen
klassieke muziek
Museum Mayer van den Bergh
Pompidou
Klara
Chantal Pattyn
Leen Huet
Pieter Bruegel
Graindelavoix