Bonjour, public! – Praktijkgids voor publiekscommunicatie in de podiumsector

Cover van de brochure 'Bonjour, Public!'

'Bonjour, public!' is een parcours rond publiekscommunicatie waarvoor onze collega’s van LOCUS, CultuurNet Vlaanderen en VTi vorig jaar een aantal toonaangevende communicatie-experts engageerden. Deze doorliepen met een beperkte groep deelnemers – communicatieverantwoordelijken  uit de brede podiumsector – de verschillende stappen van een communicatietraject. ‘Bonjour, public!’ bundelt alle – veelal vanuit de praktijk gevoede – inzichten in een verfrissende en leerrijke brochure. Ook communicatiemedewerkers en –verantwoordelijken uit de cultureel-erfgoedsector kunnen hieruit leren en allerlei tips opsteken.

Deze leidraad omvat zo goed als alle aspecten van het communicatieproces. U leest dus niet alleen hoe een wervende tekst schrijft, hoe een sterk beeld de aandacht van de kijker vat en hoe u optimaal gebruik kunt maken van de voornaamste sociale media. Ook publieksbemiddeling (en allerhande communicatieve gevolgen daarvan) komen aan bod, net als de positie van de communicatiewerker(s) binnen de organisatie. Maar u ontdekt eerst en vooral wat de basis voor elk communicatieplanningsproces is. Fundamentele vragen als wat de visie van de organisatie is, welke missie ze eruit puurt en welke strategische doelstellingen men eraan ophangt, worden grondig aan de orde gesteld.

Ook al zijn de praktijkvoorbeelden afkomstig uit de podiumsector, heel wat van de inzichten en tips kunnen eenvoudig en gemakkelijk naar de cultureel-erfgoedsector vertaald worden. Hopelijk kan ‘Bonjour, public!’ ook u inspireren en prikkelen voor uw communicatiepraktijk.

U kunt deze brochure hier downloaden.

 

Roel Daenen