Eén kunstwerk, één uur - a puzzling talk in The Frick

The Frick

Op 3 maart bracht de groep educatoren een bezoek aan The Frick Collection. Rika Burnham, eerder te gast in Antwerpen voor een gastlezing over ‘Teaching in the art museum’ nodigde de groep uit in haar museum, The Frick, voor een workshop en een ontmoeting met het team educatoren. Tijdens de workshop wordt een kunstwerk verkend aan de hand van vragen van bezoekers. Een methode om toeschouwers actief naar kunst te laten kijken.

Gastvrouw Rika Burnham neemt ons mee naar 'het belangrijkste kunstwerk in Amerika', een schilderij van de Heilige Franciscus van Johannes Bellini. Ze vraagt ons om, vanop een afstand van vier meter, een aantal minuten naar het werk te kijken en het in ons op te nemen. Wat doet dit werk met ons? Na vijf minuten vraagt ze naar onze eerste indrukken. We beginnen voorzichtig te vertellen en ze laat ons praten. Soms herhaalt ze, in andere woorden, wat we hebben gezegd. Na verloop van tijd vraagt ze ons om van plaats te wisselen en het schilderij vanuit een ander standpunt te observeren. Opeens zien we allemaal andere dingen. We praten al analyserend verder. Burnham vraagt ons om met onze buurman/vrouw van gedachten te wisselen. Iedereen is echt betrokken, het is opvallend dat de gesprekken echt alleen over het kunstwerk gaan. We discussiëren, kijken en wijzen. Na vijf minuten vraagt ze om de dialoog opnieuw centraal te voeren. Stapje voor stapje vult Rika onze observaties aan met bijkomende informatie, die niet direct uit het werk zelf te halen valt, maar altijd vertrekkend van onze opmerkingen. Ze refereert ook naar de gebaren die we maakten tijdens onze gesprekken, en naar onze lichaamstaal. Het is duidelijk dat zij ons heeft geobserveerd.

Dan vraagt ze ons om heel dicht bij het werk te komen en het van nabij te bekijken. Ze spreekt over de wijze van uitlichten van het werk, en doet het licht dan uit. Hierdoor bekijken we het werk opnieuw helemaal anders. Opnieuw zien we andere dingen. Het wordt duidelijk dat hoe langer we naar het schilderij kijken, hoe meer we ons verwonderen. We laten de kunsthistoricus in ons los en stellen steeds meer vragen aan het werk. En vinden steeds minder antwoorden, wat het steeds boeiender maakt. Wat weten we echt en wat denken we te weten? Iedereen blijft kijken en denken en praten en het uur is voorbij ... en dat zonder dat Rika een directe vraag heeft gesteld. We moedigen iedere publiekswerker aan om deze methode uit te proberen en kijken uit naar ervaringen en reacties.

Na de workshop krijgen we de kans om vragen te stellen over de educatieve werking. Maar het team van The Frick is evenzeer geïnteresseerd in onze suggesties voor de educatieve werking van het museum. Wat kunnen onze Vlaamse en Brusselse medewerkers vanuit hun ervaring adviseren aan hun Amerikaanse collega’s? Zo ontstaat een boeiende uitwisseling van ideeën en adviezen.

Meer weten over The Frick Collection? Klik hier

Lieve Loos (Museum Mayer van den Bergh)
Odette Peterink (Museum Plantin-Moretus)

Achttien museummedewerkers trekken van 2 tot en met 6 maart voor een week naar New York. Hun opdracht? Bij de Amerikaanse collega’s op zoek gaan naar sterke visies, innovatieve praktijken en methodes. Volg hun avonturen op de voet via de FARO-website!

Katrijn Dhamers
new york
The Frick Collection