Conservatie: onderzoek en demonstraties

Na een druk weekend tekenden de deelnemers aan de summer school op maandag terug present voor een nieuwe reeks lessen aan de Universiteit Antwerpen. Dag 6 begon met de lezing van Jan Callier, docent van de Universiteit Antwerpen, over het fotograferen van museale objecten. Er werd ingegaan op vragen zoals hoe best een setup te maken met de juiste lichtbronnen, het gebruik van een kleurenschaal en het toepassen van de ABCD-blokjes. Er werd ook een introductie gegeven over de verschillende onderzoekstechnieken zoals ir- en uv-fotografie. Hiernaast werd er ook meer uitleg gegeven over de kleuren die toegepast worden om schade aan te duiden bij een conditie- of schaderapport. Na de theorie volgde een demonstratie van de opstelling om best foto’s te maken en hoe best de camera kan ingesteld worden.

De tweede spreker voor de voormiddag was Natalia Ortega Saez. Zij ging dieper in op reinigingstechnieken met gels, de voordelen van deze methode en het verschil in gebruik, eigenschappen en toepassing tussen de verschillende soorten gels. Hierna werd aan de hand van talrijke praktijkvoorbeelden ingezoomd op verschillende toepassingen, het gebruik van additieven en de aanpassing van de pH-waarden.

Als laatste spreker was Vincent Cattersel aan het woord. Hij legde het TEAS-diagram uit waarmee de oplosbaarheid van een solvent of van een mengsel kan berekend worden. ‘Solvator’ is een softwaresysteem dat de oplosbaarheid berekent van een solvent of een mengsel. Het nadeel is dat deze software niet vrij kan geraadpleegd worden. Momenteel werkt Vincent aan een Excell-lijst, die wel vrij raadpleegbaar zal zijn.

Na de lunchpauze kregen de studenten de tijd om aan de objecten te werken. Farideh Fekrsanati, conservator van Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen, Museum Volkenkunde in Leiden gaf de studenten de kans om kort hun bevindingen met betrekking tot hun object voor te stellen. Hierna nam Farideh zelf het woord en deelde zij mee wat zij opmerkte aan het object en hoe zij verder onderzoek zou doen om er meer over te weten te komen. Hierna was er ook steeds een groepsdiscussie en konden de andere studenten ook hun mening delen. Het was zeer leerrijk om de verschillende meningen te horen van de studenten met allemaal verschillende opleidingen en werkervaring. 

Van 24 tot en met 30 augustus liep in Antwerpen de summer school ‘Etnographic collections, preservation, research and conservation'. Deze summer school werd georganiseerd door de opleiding Conservatie-Restauratie (Faculteit Ontwerpwetenschappen) van de Universiteit Antwerpen en kwam tot stand in samenwerking met Etnocoll, het platform van Belgische instellingen met een etnografische en niet-Europese collectie, gefaciliteerd door de Koning Boudewijnstichting en FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw. FARO-medewerker Julie Lambrechts bracht dagelijks verslag uit. Lees hier alle blogberichten over de summer school.

 

English version

Monday, day 6, began with a lecture of Jan Callier, teacher of the university of Antwerp. He explained the methodology of photography of museum objects. How best to make a setup with the right light sources, the use of a colour scale and the ABCD blocks. Also an introduction was given about the different research techniques as IR- and UV-photography. The methodology of damage drawings, and the use of colours were explained. After the lecture, Jan gave a demonstration of how to make the right setting and how to setup the camera.

The second speaker of the morning was Natalia Ortega Saez. She gave a lecture in gel cleaning. The advantages of using gels. The different gels, rigid gels and viscous gels were explained with their differences in characteristics and application. The Agarose gels were more explained in use and how to prepare them. The different applications, the use of additives and the adjustments with pH were explained and demonstrated by case studies.

The last speaker was Vincent Cattersel. He explained the TEAS-diagram. It is a diagram that demonstrates the different solubility’s of effective solvents or solvent blends with similar properties. ‘Salvator’ is a software system that makes the application of TEAS easier, but it is not free available. Vincent gave an introduction of an Exell-list he is creating that can be free consulted.

After the lunch break the students had the time to work on their objects. Farideh Fekrsanati, conservator of the National Museum of World Cultures, Leiden gave the students the change to give a presentation about their objects what they already know and what they would research further. Farideh gave her own opinion about the objects and how best to do research. There was time for a group discussion so that the other students could gave their opinion about the objects of others. It was very learn full to here different opinions of the students which all have different studies or work experience.

Julie Lambrechts
Summer school ethnographic collections
Cursus