Conservatie: minimale interventies

Tijdens dag 7, de laatste dag van de summer school, gaf Kristel De Vis, onderzoeker en docent aan de Universiteit Antwerpen, meer uitleg over de onderzoekstechniek ‘Benchmarking’. Deze techniek kan toegepast worden voor verschillende doeleinden maar is vooral interessant wanneer er samengewerkt wordt in team en er een objectieve evaluatie moet uitgevoerd worden.

Hierna gaf Bella Zurcher, conservator in hout en etnografica, praktijkvoorbeelden van behandelingen die zij heeft uitgevoerd. Deze waren zeer verschillend zodat de studenten een goed beeld kregen van verschillende conservatietechnieken. In een korte discussie over het maken van aanvullingen gaf Bella zelf aan eerder te kiezen voor een minder zichtbare aanvulling. In de Universiteit Antwerpen wordt eerder de regel van 1 meter toegepast. Bij keramiek wordt een aanvulling niet tot aan het keramiekoppervlak aangevuld maar wordt er 1 mm uitgespaard. Vanop 1 meter is dit niet direct zichtbaar, maar van dichtbij wordt duidelijk dat het een recente aanvulling is. Er werd ook aangekaart dat, bij elke materiaalsoort, de benadering van het aanvullen van lacunes verschillend is.

Na de lezingen demonstreerde Bella Zurcher nog het uitvoeren van solvent spottests voor het testen van lijmen en het aanmaken van ‘starch paste’, en gaf ze uitleg bij de verschillende soorten klemmen die gebruikt kunnen worden bij het verlijmen van objecten. Ondertussen waren ook verschillende docenten van de opleiding conservatie-restauratie aanwezig en konden de studenten de laatste informatie inwinnen over hun objecten. Er werden ook foto’s van de objecten gemaakt door de studenten zelf en verpakkingen gemaakt voor transport en depot.

Na een intensieve week restte ons tot slot nog een korte evaluatie, waarna de summer school in schoonheid werd afgesloten met een drink in '‘t Lastig Portret’.

Van 24 tot en met 30 augustus liep in Antwerpen de summer school ‘Etnographic collections, preservation, research and conservation'. Deze summer school werd georganiseerd door de opleiding Conservatie-Restauratie (Faculteit Ontwerpwetenschappen) van de Universiteit Antwerpen en kwam tot stand in samenwerking met Etnocoll, het platform van Belgische instellingen met een etnografische en niet-Europese collectie, gefaciliteerd door de Koning Boudewijnstichting en FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw. FARO-medewerker Julie Lambrechts bracht dagelijks verslag uit. Lees hier alle blogberichten over de summer school.

 

English version

Day 7, the last day of the summerschool, Kristel De Vis researcher and teacher in the University of Antwerp, gave a lecture about the research technique ‘Benchmarking’. It is a technique that can be used for different purposes. It is an interesting tool when working in group and a need in an objective view.

Bella Zurcher, conservator in wood and ethnographic objects, gave examples of treatments she made as a conservator on different objects. She gave a variety of treatments on different objects so the students could have a good view about conservation treatments.

After her presentation there was a discussion about the difference in approaching objects and making fills. Bella prefers to make less visible fills while in the University of Antwerp the 1 meter rule is applied. For example for ceramics the fill is 1mm lower than the original object, so from 1 meter it is not visible but from close it is easy to identify what is fake. Also the difference in approach between different materials was explained.

After the lecture, Bella Zurcher gave also demonstrations of spot testing with different solvents for glue identification, prepare starch paste and showed different clips and other tools for use in conservation. Meanwhile also other teacher of the conservation-restoration training were present to help the students with their objects. Also pictures were made of the objects by the students and packaging were made for transportation and storage.

In the garden of the conservation-restoration school, where the summerschool started, was a closing round and evaluation of the summerschool. To finish a farewell drink was offered at ‘t Lastig Portret.

Julie Lambrechts
Summer school ethnographic collections
Cursus