POCOS: complexe digitale objecten archiveren

Logo POCOS

Wanneer we werken rond digitaal archiveren, dan gaat het in de praktijk doorgaans om eenvoudige digitale objecten zoals tekst, afbeeldingen, geluid en bewegend beeld. We leggen daar de nadruk op omdat deze eenvoudige objecten het vaakst voorkomen en de belangrijkste informatie bevatten … en ook wel een beetje omdat die het gemakkelijkst te archiveren zijn. Er zijn ook nog andere digitale objecten: 3D-visualisaties, digitale kunst, virtuele werelden … Het Britse POCOS-project gaat op zoek naar archiveringsstrategieën voor dergelijke complexe objecten.

Symposia & boeken
Het doel van het project is in eerste instantie om bestaande kennis rond deze materie te verzamelen. Daarvoor organiseren ze drie symposia over de volgende onderwerpen:

  • Visualisations and Simulations
  • Software-based Art
  • Gaming Environments and Virtual Worlds

Deze symposia zullen ook op afstand kunnen gevolgd en achteraf bekeken kunnen worden op YouTube e.d. Wie er graag wil bij zijn vindt hier meer informatie. POCOS zal ook drie boeken publiceren over dezelfde thema’s.

En daarna…
Het project wil echter meer doen dan bestaande kennis samenbrengen. Het wil ook input leveren aan de strategische planning voor verder onderzoek naar het archiveren van complexe digitale objecten. Ook het tot stand brengen van kennisnetwerken rond deze materie behoort tot de doelstellingen.

Jeroen Poppe