Werelddag van verzet tegen armoede: CLOCH schoolt laaggeschoolde werklozen om tot erfgoedwerker

CLOCH project

Laaggeschoolde jongeren lopen een grote kans om een leven lang in armoede te blijven. Hen leerervaringen en jobkansen bieden is dan ook een belangrijke hefboom om dit te voorkomen. Een mooi voorbeeld daarvan is het CLOCH-project dat in Zuid-Wales werkloze jongeren stage liet lopen in musea, archieven en bibliotheken. Binnenkort kunt u de initiatiefnemers ontmoeten bij FARO, nu alvast wat meer toelichting.

CLOCH is een partnership project, dat geleid werd door de Glamorgan Archives. Het bracht musea, bibliotheken en archieven in heel Zuid-Wales samen om stages en werkplekleren in de erfgoedsector aan te bieden. Het doelpubliek waren werkloze jonge mannen die waarschijnlijk nooit zelf een job in de erfgoedsector zouden hebben overwogen.

De training duurde drie jaar en startte met een introductietraject van drie maanden in de Glamorgan Archives. Daarna werden de deelnemers uitgezonden naar één van de partners, zoals Swansea Central Library, Gwent Archives, het Cardiff Story Museum, Bargoed Library en nog vele andere.

Bij die partners konden de deelnemers kennis en vaardigheden ontwikkelen over vier domeinen:

  • Onderzoek en lokale geschiedenis
  • Participatie
  • Digitalisering
  • Conservatie en collectiemanagement


Deelnemers kregen na afloop ook een geldig certificaat. Heel wat onder hen hebben ondertussen werk gevonden in de erfgoedsector.

Dit project werd ondersteund door het Lottary Heritage Fund 'Skills for the future'. Op 9 november kunt u de coördinator van dit project ontmoeten bij FARO. Daar discussiëren we ook verder over de vraag of dit soort alternatieve opleidingsformules in Vlaanderen haalbaar zou kunnen zijn.

Jacqueline van Leeuwen
vorming
competenties
sociale economie
stages
stagiaires
vakmensen
Werelddag van verzet tegen armoede