Oproep stageplaatsen en thesisonderwerpen

Naar jaarlijkse gewoonte stelt FARO een lijst op van stages en thesisonderwerpen. De ervaring leert dat heel wat studenten daar inspiratie vinden. Nieuwe ideeën voor stages en thesisonderwerpen zijn van harte welkom tot 15 april bij jacqueline.vanleeuwen@faronet.be. Hou wel rekening met enkele aandachtspunten.

Stages en thesissen maken onderdeel uit van een leerproces. Opleidingen willen via praktijkervaring hun eigen leerdoelen realiseren. Studenten zijn bovendien nog niet 'volleerd': zij moeten nog heel wat zaken ontdekken. Stagementoren en thesisbegeleiders moeten hen dus ruimte geven om te groeien. Een goede opdracht is maatwerk waarin de organisatie, de student én de opleiding zich moeten herkennen.

Stageopdrachten verwoordt u het beste ruim, zodat er mogelijkheid is tot onderhandeling. Ze bevatten de volgende elementen:

  • Welke competenties spelen een rol in de stage? Welke kennis, kunde en attitude is er nodig voor de opdracht? U kunt taken als illustratie opnemen, maar stel geen lange takenlijst op.
  • Geef aan voor welk type opleidingen deze opdracht geschikt is (bv. 'lerarenopleidingen', 'cultuurmanagement'. Het hogeronderwijsregister biedt een overzicht van alle erkende opleidingen in Vlaanderen. Op de FARO-website vindt u een overzicht van erfgoedgerichte opleidingen terug.
  • Wat heeft u te bieden? En waarom zou een student voor u kiezen? Geef uitleg over de sterktes van de organisatie, en omschrijf hoe u de student wil begeleiden. Maak duidelijk dat u tijd voor hen wil maken!
  • Blokkeer geen periode of duur! En schrijf evenmin een gefixeerde output voor. Laat ruimte voor onderhandeling. Zoekt u echt iemand om een app te maken tussen 1 mei en 13 juni, dan gaat u best op zoek naar een professional of vrijwilliger: de ervaring leert dat dergelijke vaste opdrachten weinig kans maken als stageplaats.

 

Jacqueline van Leeuwen
onderzoek
stages
thesisonderwerpen
studenten
stagiars