Oplossingsgericht werken: een positieve blik op problemen

We zijn doorgaans heel goed in het analyseren van moeilijkheden. In het op zoek gaan naar de oorzaak, naar schuldigen en verantwoordelijken. Maar helpt een intensieve 'evidence-based study' naar het ontstaan van het probleem nu echt om een oplossing te vinden?

Niet altijd. Want spitten naar schuld maakt het probleem vaak groter en gaat gepaard met heel wat geklaag, met beschuldigingen en verdedigingen. In de wereld van management en coaching ontstond daarom de oplossingsgerichte aanpak. Die richt zich niet op het analytisch stellen van een diagnose, maar op de gewenste situatie in de toekomst. Men vraagt zich niet af: 'waar kom je vandaan', wel: 'waar wil je naartoe?' En men werkt verder op wat er goed ging. Dit filmpje vat deze visie goed samen.

Uit de praktijk van coaching, leidinggeven en juridische bemiddeling blijkt dat deze aanpak werkt. Oplossingsgerichte methodes focussen op kleine successen. Men gaat op zoek naar uitzonderingen: wanneer speelt het probleem niet? Wat ging er wel goed? Welke kleine stap kan er naar verbetering worden gezet? Welke talenten en krachten zijn er wel?

Wellicht de meest gekende methode die op deze inzichten is gebaseerd, is de appreciative inquiry. Vertrekpunt voor het bepalen van een veranderingsstrategie zijn ook hier de successen. Een positieve en waarderende benadering dus, die u misschien eens moet uitproberen? U leest er hier meer over.

Jacqueline van Leeuwen
coaching
oplossingsgericht
strategie
appreciative inquiry