Leer eens anders: schakel een mentor in
Bij de start van een nieuwe loopbaan verdienen mensen een steuntje in de rug. Vaak is er wel een peter of een meter die de weg wijst. De formule van mentorship gaat nog een stapje verder. Hier gaat een ervaren vakman/vrouw het engagement aan om een beginneling gedurende minstens een jaar te begeleiden. En dat betekent: stimulerende vragen stellen, reflectie aanmoedigen, praktijkervaring delen en goede voorbeelden aanbrengen. Een stevige investering dus, en ook eentje waar de mentor zelf veel voor terugkrijgt. Want het blijft boeiend om jonge mensen te ontmoeten en met hun blik naar de sector te kijken.
Het zou beslist interessant zijn om dit soort trajecten ook in de cultureel-erfgoedsector op te zetten. In het buitenland is men daar al volop mee bezig, een paar voorbeelden:
- Liber leadership development programme: een combinatie tussen groepssessies en individuele coaching door een mentor uit de sector. Deze opleiding duurt een jaar.
- Museum mentorship programme (Association of Art Museum Curators): engageert ervaren curators om jonge collega’s bij te staan. De mentoren krijgen een vergoeding voor hun mentorschap.
- Museum mentoring programme (Museums Association).
De vraag is natuurlijk hoe we een dergelijk traject in Vlaanderen kunnen realiseren. Vragen we een deelnameprijs? Vergoeden we de mentoren? Hoeveel uren zouden ze hiervoor beschikbaar moeten zijn? En welke competenties hebben die mentoren nodig?
Ik hoor graag wat u denkt! Heeft u ideeën, of zin om hierover van gedachten te wisselen? Laat het weten!
Foto: Jonathan Sommereyns