Göteborg 2: Museumprofielen in ontwikkeling. Leestips!

Tijden veranderen, en musea dus ook. Maar welke nieuwe evoluties moeten museummedewerkers in de gaten houden? Een aantal suggesties en leestips vanuit de conferentie in Göteborg:

  • Musea kunnen naar hun werkzaamheden kijken vanuit het perspectief van kennisproductie: hoe kunnen zij samen met de bezoeker nieuwe kennis creëren, in plaats van enkel bestaande kennis over te dragen? Kan een museum nog sterker inzetten op zelfreflectie van de bezoeker? De Zweedse sociologe Eva Maria Rigné nam deze vraag onder de loep en vond veel inspiratie in het werk van Sheila Janasoff, States of Knowledge: The Co-Production of Science and Social Order  en Thomas Gieryn, Cultural Boundaries of Science
  • Een andere leestip in dit verband is Exhibition experiments van Sharon Mac Donald, die eveneens musea als plaats van kennisontwikkeling heeft onderzocht.
  • In Zweden ontwikkelde men een interessante samenvatting van de geschiedenis van het museum. Zo onderscheidt men het museum als schatkamer, archief, school en theater. Het Zweedse ministerie van Cultuur nam deze indeling over bij het opstellen van het project Agenda Kulturarv dat vernieuwing in de erfgoedsector wilde inspireren. Magdalena Hillström van de universiteit van Linköping ging na wat de impact van dit model is op competentieprofielen voor museummedewerkers.


Dit blogbericht kwam tot stand naar aanleiding van de conferentie: 'Re/theoring heritage'. Onze deelname aan de conferentie was mogelijk met steun van de Europese Commissie via de GRUNDTVIG-actie van het Europese ‘Een Leven Lang Leren’-programma.

Jacqueline van Leeuwen
museumprofielen
Conferentie