Beroepenstructuur brengt vijf types cultuureducatoren in kaart

beroepenstructuur

Wat hebben vakmensen in de cultuureducatie met elkaar gemeen? Hoe ziet hun takenpakket er gemiddeld uit? Wat zijn hun belangrijkste activiteiten? Op basis van een analyse van vacatures, vele gesprekken en focusgroepen kwam een beroepenstructuur tot stand. FARO werkte daaraan mee.

Samen met de Ambrassade, Cultuurconnect en Socius bundelden we onze inzichten en maakten we een overzicht van beroepen in de cultuureducatieve context. We onderscheiden vijf ideaaltypes:

  • de gemeenschapswerker
  • de programmator cultuur en educatie
  • de begeleider sociaal-culturele activiteiten
  • de campagnewerker
  • de belangenbehartiger


Voor elk type gingen we na wat de primaire en de ondersteunende activiteiten zijn.

Ons doel was om met deze beroepenstructuur de zichtbaarheid van een beroepenveld te vergroten, en aan te geven welke taken de beroepen typeren. U kunt deze profielen gebruiken als inspiratie bij het opstellen van vacatures, het uitwerken van een intern vormingsbeleid of het houden van functionerings- en evaluatiegesprekken. Bovendien helpt het ons om aan onderwijsactoren duidelijk te maken welke soorten beroepen er in het werkveld bestaan.

Als vier steunpunten samen zo’n oefening maken, dan is het resultaat uiteraard heel generiek. Daar zijn we ons dan ook van bewust. Beschouw ons werk dus als een synthese-oefening die een aantal ideaaltypes schetst. En als voer voor verdere discussie. Het is niet de bedoeling om hiermee te claimen dat we voor eens en voor altijd hebben vastgelegd wat sociaal-cultureel werk is, wel om rode draden te zien in de veelvoud van vacatures die hierover verschijnen.

Jacqueline van Leeuwen