Werken met volkssprookjes in de klas | Verslag
Naar aanleiding van het verschijnen van de bundel ‘Vuil vel’ van Marita De Sterck sloegen FARO, het Letterenhuis en CANON Cultuurcel de handen in elkaar om volkssprookjes, als een vorm van literair erfgoed, in de kijker te zetten. Hiertoe organiseerden we een studienamiddag, en richtten ons hierbij in het bijzonder tot leerkrachten. Want volkssprookjes zijn gedroomd educatief materiaal om in te zetten in zo goed als alle lessen, in zowel het basis- als secundair onderwijs.
Volkssprookjes kunnen bijvoorbeeld een middel zijn om dialoog en reflectie op te starten rond maatschappelijke thema’s, om de creativiteit en verbeelding bij de leerlingen te stimuleren, om hen te laten kennismaken met verschillende mogelijke vormen van expressie … en ga zo maar door.
Marita de Sterck maakte in haar boek ‘Vuil vel’ een selectie van veertig tover- of wondersprookjes uit oude bundels bewaard in erfgoedarchieven zoals het Letterenhuis. Stuk voor stuk zijn het sprookjes “getypeerd door een pittige vertelstijl, relevante motieven en emotionele slagkracht. Kortom verhalen die blijven 'werken’, die nog altijd betoveren en verbazing, verbijstering oproepen, en die ook erg waardevol kunnen zijn voor de kinderen en jongeren van deze tijd.”
Op 26 november 2015 vond in het Letterenhuis de studiedag ‘Werken met volkssprookjes in de klas’ plaats. Hieronder kunt u het programma en de presentaties bekijken. Sfeerbeelden vindt u hier. De sprekers reikten heel wat concrete ideeën aan die rechtstreeks toepasbaar zijn in de klas of in de educatieve erfgoedpraktijk. Voor meer informatie of vragen, contacteer hildegarde.vangenechten@faro.be.
Programma
Verwelkoming | Dirk Terryn (CANON Cultuurcel)
Vuil Vel, ongewassen volkssprookjes in de klas | Marita De Sterck en Jonas Thys
Presentatie digitaal verhaal | Bart De Nil (FARO): Filmpje 1, Filmpje 2, Filmpje 3
Praktijkverhalen van leerkrachten:
- Introductie door Chris Ferket (Mooss vzw), en filmpje Cultuur in de Spiegel
- Bert Cruysweegs (docent Nederlands), Britt Scheers, Margot Scheers (studenten) (lerarenopleiding Karel De Grote Hogeschool): presentatie, hand-out, instructiefiches, lesverloop
- Frederik Bosmans (leerkracht Nederlands, 3e graad, Xaveriuscollege Borgerhout)
- Coralie Dierckx (leerkracht Nederlands, 2e graad, TSO Don Bosco Halle): presentatie, overzicht project, inleidende les, verslag project
Werken met volkssprookjes vanuit de museumpraktijk | Sarah Van Bouchaute (museum Dr. Guislain)
Deze studienamiddag was een co-organisatie van FARO, CANON Cultuurcel, en het Letterenhuis i.s.m. Marita De Sterck.
Afbeelding: ©Jonas Thys, uit: M. De Sterck, Vuil Vel: veertig Vlaamse volkssprookjes, De Bezige Bij, Amsterdam/Antwerpen, 2015.