Google Cultural Institute pop-up in Bozar Brussel

Samen met enkele collega's uit de sector bracht FARO op uitnodiging van Google en het departement CJSM een bezoek aan de Google Cultural Institute pop-up in Bozar. Deze pop-uptentoonstelling (enkel op uitnodiging) die één maand in Brussel blijft, toont overzichtelijk de verschillende producten van het Google Cultural Institute.

De tentoonstelling begint met de logo's van de acht Belgische partners. Dit zijn Huis van Alijn, MIAT, Flanders Fields Museum, Koninklijke Museum voor Schone Kunsten BelgiëMundaneum, Street art Belgium, Stripmuseum en Bozar. Google heeft in totaal zo'n 800 partners wereldwijd waaronder zeer grote instellingen maar ook kleinere musea en archieven. Vervolgens kregen we het wagentje te zien waarmee men virtuele bezoeken filmt in musea. Op dit ogenblik zijn er zo'n 194 musea die men virtueel kan bezoeken via Google Art (nog niet in België). Enkele voorbeelden zijn het Skagens museum in Denemaken of het Palazzo Grassi in Venetië. Deze voorbeelden werden getoond in een halve cirkel van beeldschermen - zie foto:

Daarna verplaatsen we ons naar een zeer groot scherm om het effect van Google Art te bekijken. Bij Google Art worden schilderijen gedigitaliseerd in een zeer hoge resolutie en toegankelijk gemaakt via een gebruiksvriendelijke interface. Enkele voorbeelden waar we op inzoomden zijn de Sterrennacht van Vincent Van Gogh (MOMA) en enkele schilderijen van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten België.

 

Het Google Art project was het eerste en het bekendste product van het instituut. Sinds enkele jaren is er ook het project Historische momenten dat zich ook richt op culturele archieven met voorbeelden van het Huis van Alijn en meer recent het MIAT. Het derde project is World wonders waarbij u UNESCO-werelderfgoedsites kan bezoeken via Google maps. 

Sinds eind 2013 kan men via Google Open Gallery zelf de technologie van Google Cultural Institute gebruiken om een website (embed) of app (sinds eind 2014) te bouwen voor musea, archieven en galerijen. Sinds enkele dagen is de app ook beschikbaar voor iPhone & iPad (voordien enkel voor android). 

In Parijs, waar het Google Cultural Institute zijn thuisbasis heeft, zitten ook talentvolle ontwikkelaars die nieuwe producten uitvinden. Een van die producten is Backdrop, een app die via chromecast kunstwerken uit de collectie toont op uw tv thuis. Het laatste product dat we bekeken was Google Cardboard, dat vorige week nog heel wat persaandacht kreeg op Google I/O. Met  Cardboard kan u heel goedkoop en gemakkelijk uw smartphone veranderen in virtual reality - zie film:

Wil u graag zelf gebruikmaken van de tools van Google Cultural Institute voor uw museum of archief, dan kan u contact opnemen met het instituut in Parijs. Met FARO kunnen we u ook introduceren bij ons contact bij Google. De eerste stap in het partnership is het ondertekenen van het contract tussen Google en uw organisatie. FARO liet voor het Huis van Alijn dit contract nalezen door een advocaat, op aanvraag kunnen we u zijn feedback bezorgen. FARO heeft ook toegang tot de onlinetools van Google (Google Open Gallery / Institute). Bel me als u graag weet hoe alles werkt alvorens partner te worden. 

Bram Wiercx