ARTtube heeft nieuwe website en nieuwe musea

ARTtube, het online videoplatform van musea in Nederland en België, groeit. Van acht gaat het platform nu naar dertien deelnemende musea. Vanaf vandaag presenteert ARTtube zijn vernieuwde website met een scherper profiel: gebundeld, thematisch aanbod van video’s in een rijke context van verhalen over kunst en design. ARTtube heeft de ambitie de komende twee jaar uit te groeien tot dé publieke bron voor kwalitatieve internetvideo's over kunst en design.

Groei 

Op ARTtube staan inmiddels meer dan 500 video's over kunst en design, en dit aantal neemt wekelijks toe. Maandelijks trekt de site zo’n 20.000 unieke bezoekers.

ARTtube-video’s hebben een hoge kwaliteit, ze zijn geproduceerd door en vanuit de expertise van musea en presentatie-instellingen. De musea en presentatie-instellingen bieden een kijkje achter de schermen bij de opbouw van tentoonstellingen en de restauratie van kunstwerken en zij laten hun curatoren en conservatoren aan het woord. Te zien zijn bijzondere interviews met toonaangevende kunstenaars en ontwerpers naast sfeervolle portretten van inspirerende makers. Ook fictie en experiment komen aan bod, bijvoorbeeld in de televisiereeks Boijmans TV en in een aantal bijzondere animatie- en remixfilms.

Samenwerking

In 2009 is ARTtube gelanceerd als een videokanaal van Museum Boijmans Van Beuningen en in 2012 verder ontwikkeld tot een gezamenlijk online videokanaal in samenwerking met vijf musea: Museum Boijmans Van Beuningen, Stedelijk Museum Amsterdam, Gemeentemuseum Den Haag, De Pont en M HKA. Hierin is ARTtube gesteund door Fonds 21 en Mondriaan Fonds, de hoofdbegunstigers van het project. 

In 2014 sloten Centrum Beeldende Kunst in Rotterdam, Centraal Museum Utrecht en Museum Jan Cunen in Oss zich aan.

Vanaf januari 2015 doen ook Middelheimmuseum in Antwerpen, Groninger Museum, Museum De Lakenhal, Frans Hals Museum|De Hallen Haarlem en Willem II Fabriek 's-Hertogenbosch mee.

Meer info op arttube.be

Bram Wiercx