Wereld Autisme Dag

Zaterdag 2 april was het Wereld Autisme Dag. Jaarlijks vinden op die dag wereldwijd allerlei evenementen en initiatieven plaats die de samenleving sensibiliseren rond autisme. Een gelegenheid om stil te staan bij het educatief aanbod in de cultureel-erfgoedsector voor kinderen met een autismespectrumstoornis.

Het blijft een oud zeer dat er in het buitengewoon onderwijs veel minder aandacht besteed wordt aan erfgoededucatie dan in het lager of algemeen secundair onderwijs. Uit onderzoeken blijkt telkens opnieuw dat de erfgoedsector zijn (educatief) aanbod vooral toespitst op het lager onderwijs en het ASO. Reden te meer om het rapport Een autismevriendelijk museumbezoek … hoe doe je dat? nog eens terug in de kijker te plaatsen.

Dit rapport kwam er in het kader van het project Expert in de Klas. Tussen 2009 en 2013 organiseerde FARO met verschillende partners pilots waarbij leerlingen via een webconferentieverbinding live in de klas konden praten met erfgoedexperts in hun werkomgeving. De leerlingen konden op een interactieve manier kennismaken met de werking van erfgoedinstellingen zoals musea, archieven, erfgoedbibliotheken enzovoort. In de derde fase van dit project brachten we in 2013 een autismeklas van het MPI GO! De Oase in Gent via een beeldscherm in direct contact met het museum Huis van Alijn. De klas kreeg toen een verwerkingsles van dezelfde gids die hen eerder die week door het museum had gegidst. De Arteveldehogeschool Gent begeleidde de pilootles met de autismeklas en gebruikte deze ervaring voor het schrijven van het rapport Een autismevriendelijk museumbezoek ... hoe doe je dat? met tips & tricks voor musea die hun aanbod willen vertalen naar kinderen met een autismespectrumstoornis. U kunt het rapport hier downloaden.

Foto: Autiklas MPI GO! De Oase in het Huis van Alijn

Bart De Nil